Mathematical Modeling of the Reinforcing the Profitability of Traditional Markets
Abstract
This study aims to develop a mathematical model to analyze the impact of the revitalization program at Koga Market, Bandar Lampung, on traders’ profits by examining the influence of sales volume, marketing costs, staple-goods prices, and infrastructure costs. Using a quantitative survey approach involving 50 randomly selected traders, data were collected through questionnaires, interviews, and documentation, and analyzed using descriptive statistics, classical assumption tests, and multiple linear regression. The results show that staple-goods prices and infrastructure costs have a strong and significant positive effect on traders’ profits, marketing costs also contribute positively, while sales volume shows a negative but insignificant effect. All classical assumptions were met, indicating that the regression model is valid for explaining the profit determinants. The findings confirm that market revitalization has generated measurable economic benefits through improved infrastructure and stable commodity prices, suggesting the need for continued infrastructure enhancement and strengthened marketing strategies to further support traders’ economic sustainability.
Keywords
Mathematical Modeling; Revitalization; Traditional Markets; Profit
References
Al Machfudz, W. D. P., & Indayani, L. (2025). Pengaruh Word of Mouth, Kualitas Produk dan Harga terhadap Kepuasan Konsumen pada Enterpreneur Usaha Mie Setan Prigen Pasuruan. Paradoks: Jurnal Ilmu Ekonomi, 8(2), 1300–1311.
Ardi, M. (2018). Analisis laba kotor sebagai alat untuk menentukan naik turunnya harga jual pada QMart Superstore Kota Gorontalo. Al-Buhuts, 14(01), 106–128.
Aziezy, E., Pahlevi, A., Ramadhan, S., & Saputra, A. A. (2024). Revitalisasi Bisnis UMKM di Desa Waluyo Melalui Inovasi Digital. Jurnal Pengabdian Masyarakat: Pemberdayaan, Inovasi Dan Perubahan, 4(3).
Clark, A. M. (1998). The qualitative‐quantitative debate: moving from positivism and confrontation to post‐positivism and reconciliation. Journal of Advanced Nursing, 27(6), 1242–1249.
Effendi, U. (2016). Psikologi Konsumen. Rajawali Pers.
Hafizh, M., Nur, A., Raihan, M. D., Hawaari, M. R., & Leo, K. (2025). Hubungan Biaya, Volume, dan Laba Akibat Perubahan Beberapa Faktor. Journal ANC, 1(3), 399–412.
Inggawati, M. R. D., Ngadiman, N., & Muhtar, M. (2013). Strategi optimalisasi retribusi daerah dalam rangka meningkatkan pendapatan asli daerah (PAD)(Studi pada Dinas Pasar Kabupaten Sleman). Jurnal Pendidikan Ekonomi Universitas Sebelas Maret, 2(1), 13540.
Kembang, L. P., & Kalbuadi, A. (2024). Meningkatkan keterampilan pemasaran bagi pedagang pasar tradisional. Jurnal Pengabdian Masyarakat: Pemberdayaan, Inovasi Dan Perubahan, 4(3).
Nandavita, A. Y., Salsabila, P., Zaxhela, D. M., & Nuraini, N. (2025). Penerapan Etika Bisnis Islam Terhadap Perilaku Pedagang dalam Perspektif Ekonomi Islam (Studi pada Pedagang Hasil Bumi di Pasar Koga Bandar Lampung). PENG: Jurnal Ekonomi Dan Manajemen, 2(2), 2259–2270.
Pratiwi, K. C., & Kartika, I. N. (2019). Analisis efektivitas program revitalisasi pasar tradisional dan dampaknya terhadap pendapatan pedagang dan pengelolaan Pasar Pohgading. E-Jurnal Ekonomi Dan Bisnis Universitas Udayana, 8(7), 805–834.
Rahman, D. M., Bakri, S., & Hardiani, A. S. (2023). Strategi Pemasaran Usaha Roti Maros Di Kecamatan Tamalanrea (Studi Kasus pada Home Industri Roti Maros Bung Dorry). Agribusiness and Socioeconomic Journal, 2(01), 92–105.
Suciyawati, N. P. (2021). Analisis Swot Usaha Sektor Informal Di Pasar Amlapura Timur Kabupaten Karangasem Pada Era Pandemi Covid-19. Ekuitas: Jurnal Pendidikan Ekonomi, 10(2), 374–381. https://repo.undiksha.ac.id/8602/%0Ahttps://repo.undiksha.ac.id/8602/9/1717011066-LAMPIRAN.pdf
Suri, F. I., Farida, F., Fauziah, A., & Pradana, K. C. (2024). Mathematical Literacy Skills of Students in the Digital Era: Implementation of Reciprocal Teaching and Digital Literacy. Ensiklopedia: Jurnal Pendidikan Dan Inovasi Pembelajaran Saburai, 4(02), 56–70.
Wicaksana, A. (2016). Dampak revitalisasi yang terjadi menurut perspektif ekonomi Islam. https://medium.com/@arifwicaksanaa/pengertian-use-case-a7e576e1b6bf
DOI: https://doi.org/10.24967/esp.v5i02.4439
Article Metrics
Abstract view : 30 times
PDF : 7 times
Refbacks
- There are currently no refbacks.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Abstract
Keywords
References
Al Machfudz, W. D. P., & Indayani, L. (2025). Pengaruh Word of Mouth, Kualitas Produk dan Harga terhadap Kepuasan Konsumen pada Enterpreneur Usaha Mie Setan Prigen Pasuruan. Paradoks: Jurnal Ilmu Ekonomi, 8(2), 1300–1311.
Ardi, M. (2018). Analisis laba kotor sebagai alat untuk menentukan naik turunnya harga jual pada QMart Superstore Kota Gorontalo. Al-Buhuts, 14(01), 106–128.
Aziezy, E., Pahlevi, A., Ramadhan, S., & Saputra, A. A. (2024). Revitalisasi Bisnis UMKM di Desa Waluyo Melalui Inovasi Digital. Jurnal Pengabdian Masyarakat: Pemberdayaan, Inovasi Dan Perubahan, 4(3).
Clark, A. M. (1998). The qualitative‐quantitative debate: moving from positivism and confrontation to post‐positivism and reconciliation. Journal of Advanced Nursing, 27(6), 1242–1249.
Effendi, U. (2016). Psikologi Konsumen. Rajawali Pers.
Hafizh, M., Nur, A., Raihan, M. D., Hawaari, M. R., & Leo, K. (2025). Hubungan Biaya, Volume, dan Laba Akibat Perubahan Beberapa Faktor. Journal ANC, 1(3), 399–412.
Inggawati, M. R. D., Ngadiman, N., & Muhtar, M. (2013). Strategi optimalisasi retribusi daerah dalam rangka meningkatkan pendapatan asli daerah (PAD)(Studi pada Dinas Pasar Kabupaten Sleman). Jurnal Pendidikan Ekonomi Universitas Sebelas Maret, 2(1), 13540.
Kembang, L. P., & Kalbuadi, A. (2024). Meningkatkan keterampilan pemasaran bagi pedagang pasar tradisional. Jurnal Pengabdian Masyarakat: Pemberdayaan, Inovasi Dan Perubahan, 4(3).
Nandavita, A. Y., Salsabila, P., Zaxhela, D. M., & Nuraini, N. (2025). Penerapan Etika Bisnis Islam Terhadap Perilaku Pedagang dalam Perspektif Ekonomi Islam (Studi pada Pedagang Hasil Bumi di Pasar Koga Bandar Lampung). PENG: Jurnal Ekonomi Dan Manajemen, 2(2), 2259–2270.
Pratiwi, K. C., & Kartika, I. N. (2019). Analisis efektivitas program revitalisasi pasar tradisional dan dampaknya terhadap pendapatan pedagang dan pengelolaan Pasar Pohgading. E-Jurnal Ekonomi Dan Bisnis Universitas Udayana, 8(7), 805–834.
Rahman, D. M., Bakri, S., & Hardiani, A. S. (2023). Strategi Pemasaran Usaha Roti Maros Di Kecamatan Tamalanrea (Studi Kasus pada Home Industri Roti Maros Bung Dorry). Agribusiness and Socioeconomic Journal, 2(01), 92–105.
Suciyawati, N. P. (2021). Analisis Swot Usaha Sektor Informal Di Pasar Amlapura Timur Kabupaten Karangasem Pada Era Pandemi Covid-19. Ekuitas: Jurnal Pendidikan Ekonomi, 10(2), 374–381. https://repo.undiksha.ac.id/8602/%0Ahttps://repo.undiksha.ac.id/8602/9/1717011066-LAMPIRAN.pdf
Suri, F. I., Farida, F., Fauziah, A., & Pradana, K. C. (2024). Mathematical Literacy Skills of Students in the Digital Era: Implementation of Reciprocal Teaching and Digital Literacy. Ensiklopedia: Jurnal Pendidikan Dan Inovasi Pembelajaran Saburai, 4(02), 56–70.
Wicaksana, A. (2016). Dampak revitalisasi yang terjadi menurut perspektif ekonomi Islam. https://medium.com/@arifwicaksanaa/pengertian-use-case-a7e576e1b6bf


Ensiklopedia: Jurnal Pendidikan dan Inovasi Pembelajaran Saburai is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License
Ensiklopedia: Jurnal Pendidikan dan Inovasi Pendidikan Saburai Indexed by :






















Netriwati Netriwati, Fadila Qulyasry, Siti Ulfa Nabila, Fadly Nendra, Meta Sari